Τρίτη, 5 Μαρτίου 2013

ΑΙΜΑΤΟΚΡΙΤΗΣ

ΑΙΜΑΤΟΚΡΙΤΗΣ

Ο αιματοκρίτης είναι ένας από τους δείκτες που πρέπει να ελέγχονται αρκετά συχνά, έτσι ώστε να παρακολουθείται η υγεία του αίματος. Πρόκειται για τον υπολογισμό του ποσοστού των ερυθρών αιμοσφαιρίων στο αίμα. Υπολογίζεται δηλαδή ο όγκος του ολικού αίματος που αποτελείται από ερυθρά αιμοσφαίρια, και από τον υπολογισμό αυτόν προκύπτει ένα ποσοστό το οποίο σε φυσιολογικά επίπεδα είναι περίπου 41-51 για τους άνδρες και 36-45 για τις γυναίκες.

Η τιμή του αιματοκρίτη μπορεί να πέσει παροδικά κάτω από τα όρια, εξ’αιτίας κάποιας ίωσης, υπερβολικής κόπωσης ή αϋπνίας. Όταν όμως ο χαμηλός αιματοκρίτης επιμένει, θα πρέπει να εξετασθούν άλλα, χρόνια προβλήματα που προκαλούν αυτές τις χαμηλές τιμές. Η ανεπαρκής διατροφή, η κύηση, οι ορμονικές διαταραχές, η λήψη κάποιων φαρμάκων και η αναιμία είναι κάποιες από τις συχνότερες αιτίες. Τα συμπτώματα που συνοδεύουν το χαμηλό αιματοκρίτη είναι οι ταχυπαλμίες, η αδυναμία και η ωχρότητα, αλλά και η ζαλάδα που μπορεί να οδηγήσει μέχρι και σε λιποθυμία.

Σπανιότερα η πτώση της τιμής του αιματοκρίτη σχετίζεται με κάποια σοβαρή αναιμία, και χρήζει εξειδικευμένων εργαστηριακών εξετάσεων αλλά και εισαγωγής στο νοσοκομείο. Συνήθως όμως, το πρόβλημα μπορεί να λυθεί με κάποιες σημαντικές αλλαγές στη διατροφή. Βασικά στοιχεία που θα πρέπει να εισαχθούν στις διατροφικές συνήθειες του ατόμου με χαμηλό αιματοκρίτη είναι ο σίδηρος, το φολικό οξύ και η βιταμίνη B12.

Συγκεκριμένα για το σίδηρο, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι υπάρχουν κάποια συστατικά (όπως το ασβέστιο και οι φυτικές ίνες) που εμποδίζουν την απορρόφηση του σιδήρου. Από την άλλη, η βιταμίνη C βοηθά σημαντικά στην απορρόφησή του, οπότε συνίσταται η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε σίδηρο (φακές, σπανάκι) σε συνδυασμό με λεμόνι. Το ελαιόλαδο, τα φρούτα και τα λαχανικά θα πρέπει να καταναλώνονται σε καθημερινή βάση, όπως και τα δημητριακά, αλλά και το κόκκινο κρασί σε μικρή ποσότητα. Τέλος, για ιδανικά αποτελέσματα και φυσιολογικό αιματοκρίτη, μία καλή διατροφή θα πρέπει να συνδυάζεται με καθημερινή άσκηση.

Συντάκτης: Α.Γ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου